loading...
جامعه مجازی بـلـوچـسـتـان
آخرین ارسال های انجمن
میثم بارانی بازدید : 159 دوشنبه 15 اسفند 1390 نظرات (0)

نوشتن بزبان بلوچی را تمرین کنید


در كامپيوترهايی كه دارای سيستم عامل ٢٠٠٠، NT 4.0 و يا XP هستند، ميتوانيد براحتی و بدون بكارگيری  فونت خاصی برای بلوچی، حروف الفبای بلوچی را در نرم افزارهايی چون Word ،Excel ،Frontpage ،Notepad و Outlook بكارگيريد.

  جهت نصب زبان بلوچی بر روی كامپيوتر اینجا کلیک کنید :   Balúči keyboard

میثم بارانی بازدید : 193 دوشنبه 15 اسفند 1390 نظرات (1)

مڑھدارین چارؤک و وانؤکاں،

اے شعرا، من چہ واجہ امین دھواری ۓ وبلاگ زرتگ و پہ بلوچی نام و نشان ۓ ھدؤناکاں ادان پدا شنگ کناں۔ واجہ دھواری، چونائیا، بلوچی زبانۓ تھا نؤک باھندین شاعرے، بلے، چو دلۓ پاھار، دلا جل دنت و سؤچ انت و جہ منند بنت۔ امیت انت کہ شما را ھم دوست ببیت والبت اے واجہ ۓ دلبڈیا ضرور بکن ات۔

منا پهل کن ات که من په وتی دلا، نبیسگئ رهبندا بدل کرتگ تا که وانگئ آسانتر و راحت تر به بیت.

وشنام بات ات

شستونی بلوچ

=

عکس مقبره سلطان بابا حاجی دزکی از وبلاگ میراث فرهنگی سراوان که دفتر آن در مرکز شهرستان

(شستون)است به عاریت گرفته شده است. منت وارون


میثم بارانی بازدید : 197 دوشنبه 15 اسفند 1390 نظرات (1)

گلخان نصیر، ملک الشعرای بلوچستان


هر چونت که ببیت وش دگرے ملک و دیار
آبات جهان جل و مزن نام و توار
شهدے بتچنت جوه و لیکن په نصیر
شر تر شه جهاناانت وطن هشکین دار


گل خان نصیر‬



میر گلخان نصیر،ملک الشعرای بلوچستان، (۱۹۸۳-۱۹۱۴) شاعری برجسته، سیاستمدار، مورخ و روزنامه نگار  بلوچستان پاکستان بود. او در  می سال ۱۹۱۴  در نوشکی به دنیا آمد. گلخان نصیر پیشرو ملی‌گرایی بلوچ بود که بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۸۰ فعالیت داشت. پدرش میر حبیب خان و از خانواده زگر منگل از شاخه‌های قبیله منگل بود. مادرش بی‌بی حوران متعلق به شاخه رخشانی از بولازئی بادینی بود. میر حبیب خان پنج پسر و سه دختر داشت. میر گلخان هفتمین فرزند خانواده بود. برادرانش میر سمندخان، میرلونگ خان، میر لال بخش و سلطان محمدخان بودند.


میثم بارانی بازدید : 159 دوشنبه 15 اسفند 1390 نظرات (0)

کتاب "تحقیقی در امثال و حکم بلوچی" نوشته دُرمحمد کرد در سال ۱۳۸۹ توسط نشر افکار با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در ۳۶۰ صفحه منتشر شد.


زبان دُر بیانں بلوچی منی منی باندات همیش و مروچی منی

شوهاز


نویسنده در مقدمه به تعریف مثل، یا بتل در بلوچی، می پردازد. جایگاه مثل در فرهنگ بلوچی، نحوه کاربرد، ریشه و خاستگاه آنها موضوعی است که در مقدمه با آنها اشاره شده است. "ضرب‌المثل فشرده‌ی مختصر خرد و تعقل یک نژاد هستند".

میثم بارانی بازدید : 175 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (1)
سيستان و بلوچستان به گواه تمدن خاموش آن، دريچه اي به عصر هزاره هاي پيش از ميلا د است زيرا آثار استقرار انسان از ابتدايي ترين مراحل زندگي تا دوره تاريخي در اين استان ديده مي شود.
با اين همه، تاكنون ديرينگي تاريخ و ريشه هاي عميق فرهنگ و تمدن در سيستان و بلوچستان آن طور كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است.

اين سرزمين با وسعتي فراتر از ۱۸۷ هزار و ۵۲ كيلومتر مربع از دو ناحيه مجزاي شمالي و جنوبي تشكيل شده است.

ناحيه شمالي سيستان نام دارد همان سرزميني است كه در آيين زرتشت آن را يازدهمين سرزمين آفريده شده توسط اهورامزدا مي دانند.در كتاب هاي تاريخي از سيستان به عنوان ولا يتي گسترده و آباد ياد شده و آن را با نام هاي «زرنگ، سگستان، سكاستان، سكان، سكاوند و نيمروز» نيز خوانده اند.



جامعه مجازی بلوچ

میثم بارانی بازدید : 269 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (0)
به عقيده دانشمندان براى يافتن پناهگاههاى انسان «پالئوليتيك» بايد در مثلث شيراز، مشهد، زاهدان و بخصوص در ناحيه بم و كوه آتشفشانى تفتان در بلوچستان به جستجو و بررسى پرداخت.

در گذشته‏ ها پيوسته يك ارتباط واقعى بين تمدنهاى انسانى وجود داشته است. وجود آثار تمدنهاى باستانى در كنار رودهاى بزرگ مانند: فرات، كارون، دجله، نيل، سند و هيرمند ناشى از همين ارتباط است. رودهاى بمپور، سرباز، ماشكيل و لاديز در بلوچستان نيز از نواحى زيست ساكنان اوليه فلات ايران بوده است.

امروزه آن تصور كه بلوچستان در نتيجه معجزه و بصورت افسانه‏اى در كره زمين سر در آورده، كم رنگ شده است چون با تحقيقات چندساله باستان شناسان سابقه مدنيت در اين سرزمين آشكار شده است. زيرا از ظروف سفالى بدست آمده در نواحى بمپور، خوراب و ... در بلوچستان كه مربوط به حجر مى‏باشند، وجود تمدن اوليه در اين سرزمين روشن مى‏شود.

بنابه عقيده غالب باستان شناسان تمدن بلوچستان واسطه‏اى بين دو تمدن بزرگ سومر در غرب و هند در شرق بوده است. و نه تنها از آنها تأثير پذيرفته است بلكه بر آنها تأثير نيز گذاشته است. بلوچستان و ايران هر زمان كه توسط بيگانگان مورد هجوم واقع شده، دچار تفرقه و تجزيه شده است اما وحدت سياسى فلات ايران و انديشه وحدت ملى به عنوان عواملى بوده‏ اند كه نفوذ نيروهاى خارجى را به تحليل برده ‏اند.

پس می‏توان گفت : بلوچستان به عنوان چهارراه برخورد تمدنها بوده كه پس از دريافت تمدنهاى همجوار، آنها را هضم و بصورت تازه‏اى در آورده كه با شرايط طبيعى آن سازگارى داشته باشد.
میثم بارانی بازدید : 176 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (0)
 یکی می گوید: در زبان بلوچی ،، مک ،، به خرما می گویند. مثل اینکه {به نظر او } مکران مترادف با نخلستان است. دیگری قائلست که این نامگذاری از جانب ایرانیان صورت گرفته و در اصل ،، ماهی خواران ،، بوده که در مرور زمان به ،، مکران ،، تبدیل شده است. حال آنکه در واقع ،، مکران ،، نام یک شخصیت بزرگ می باشد که کوچک ترین ارتباطی با ،، ماهی خوارن ،، یا ،، مک ران ،، ندارد. صاحب ،، معجم البلدان ،، می نویسد : مورخین نوشته اند که مکران را بدینوجه مکران میگویند که در آن ( مَکران بن فارک بن سام بن نوع علیه السلام ) ، برادر ،، کرمان ،، رحل اقامت افکند و آنجا را وطن خویش قرار داد . این واقعه زمانی رخ داد که زبانهای مختلف در بابل از یکدیگر جدا و مستقل شدند. همانطوری که به صراحت مشخص است بر طبق این مدرک تاریخی، یکی از نوه های ،، سام بن نوع ،، (علیه السلام) به نام ،، مَکران ،، در این سرزمین مقیم شد و آنجا وطن خویش ساخت و بعدها این خطه به نام خود وی مشهور به ،، مَکُّران ،، شد.

میثم بارانی بازدید : 187 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (0)
سرزميني كه اكنون بلوچستان نام دارد، به اسم «مكا» «مكه» مشهور بوده كه يوناني‌ها آن را «گدروزيا» ناميده اند. در زمان قديم در سرزمين بلوچستان باتلاق بسيار وجود داشت و «اراينا» يا «ايرينا» در زبان سانسكريت به معني باتلاق است و برخي معتقدند از تركيب اين كلمه با كلمه «مكا» كلمه‌اي پديد آمد كه به مرور زمان به «مكران» تبديل شد. كلمه بلوچستان نيز از زماني به اين سرزمين اطلاق شد كه بلوچ‌ها در آن سكونت كردند.

در فرهنگ معين درباره قوم بلوچ آمده است:«قومي ايراني، صحرانشين و دلير ساكن بلوچستان، طوايف خارجي كمتر در آن ناحيه نفوذ كرده و ايشان در برابر بيگانگان مقاومت نموده‌اند. آنان لهجه خاصي دارند كه به بلوچي معروف است در تپه‌هاي بلوچستان آثاري به دست آمده است كه تاريخ اين سرزمين را به سه هزار سال پيش از ميلاد مي‌رساند.

آنچه مسلم است، كورش هنگام لشكركشي به هند، مكران را نيز تصرف كرد. فردوسي در شاهنامه، ازگردان بلوچ سخن گفته است يكي از وقايع مهم بلوچستان، عبور اسكندر مقدوني از اين سرزمين در هنگام بازگشت از هندوستان است كه در جريان آن در اثر وجود ريگ‌هاي روان، بيابان‌هاي خشك و بي‌‌آب و سرسختي مردمان اين سرزمين‌، اكثر قواي خويش را از دست داد .

در زمان خلافت خليفه دوم، اين سرزمين به وسيله عرب‌ها فتح و يكي از سرداران عرب به عنوان حاكم آن منصوب شد، ولي در اثر مخالفت‌ها و جنگ‌هاي مردم بلوچستان با وي، سرانجام اين سرزمين را ترك كرد در سال سي‌صد و چهار هجري قمري، سرزمين بلوچستان به وسيله ديلميان فتح گرديد.

در زمان حكومت سلجوقيان در كرمان، منطقه بلوچستان نيز توسط آنها اشغال و تابع كرمان شد بعد از حكومت نادر، بلوچستان اسماً جزو ايران بود، اما حكومت مركزي تسلط كاملي بر آن نداشت.

محمدشاه قاجار ايرانشهر را تصرف كرد و پس از آن تمامي نواحي ساحلي بلوچستان به مرور زير سلطه حكومت مركزي ايران قرار گرفت.

میثم بارانی بازدید : 161 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (0)

 بلوچستان سرزميني است وسيع و متنوع . اين سرزمين كهن داراي يكهزار كيلومتر سواحل زيبا ميباشد كه از كراچي در پاكستان تا تنگه هرمز گسترده است . مساحت تاريخي آن حدود هفصد هزار كيلومتر مربع مي باشد. بلوچستان داراي يكي از قديمي ترين تمدنهاي ديرينه و كهن ميباشد و جمعيت آن حدود پانزده تا هيجده ميليون نفر مي باشد كه بين سه تا پنج ميليون آنان در خارج از بلوچستان زندگي ميكنند.


ارتباط با ما

Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com

موقعیت شما

حقوق سایت

کلیه حقوق این سایت ؛ متعلق به جامعه مجازی بلوچستان می باشد

 

و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                                                        با تشکر مدیر وب:میثم بارانی

جامعه مجازی بلوچستان


تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
از آنجا که یک سرویس اطلاعاتی جامعه و کامل در باره بلوچستان و مکران در دنیای مجازی یافت نشد بر آن شدیم تا با لطف الله متعال وبی را با عنوان _ جامعه مجازی بلوچستان _ ایجاد نماییم و از توفیق الله متعال شامل حال ما گردد روز به روز انشالله آن را ارتقاع دهیم این جامعه مجازی محل برای گرد آمدن دوستان و برادران بلوچ می باشد البته استفاده از آن و امکاناتی که انشالله بهزودی به ان اضافه می شود برای همگان قابل استفاده می باشد. دلیل و برهان ما برای ایجاد چنین انجمن و جامعه ای این بود که سوء ظن ها و تفکر و افکار بد را پیرامون بلوچستان عزیز و قوم بلوچ دور کنیم و گام بعدی انشاالله پیوند برادری و برادری بین همه اقوام است .**يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿13﴾حجرات. مدیر وب : میثم بارانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آدرس IP شما
    تماس بامدیریت



    تماس با ما


    دیکشنری آنلاین
    جستجوگر




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    اس ام اس

    اگر همون قدر که ستاره در آسمون هست ماه بود، باز هم آسمون بدون تو سیاه بود !
    موقعیت شما

    لگوی دوستان

    انجمن تخصصی دانشجویان زبان های خارجی

    سایت تفریحی آلاچیق

    ارسال sms رایگان

    آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 230
  • بازدید ماه : 295
  • بازدید سال : 1,036
  • بازدید کلی : 46,169
  • کدهای اختصاصی
    معرفی به دوستان

    مترجم سایت
    چاپ این مطلب

    چاپ این صفحه

    بلوچستان

    برای مشاهده شهر و یا روستای خود  و زوم بر ان روی علامت + کلیک کنید.


    ساعت فلش




    مبدل تاریخ


    دانستنی ها


    محبوب کردن ما


    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس