loading...
جامعه مجازی بـلـوچـسـتـان
آخرین ارسال های انجمن
میثم بارانی بازدید : 131 سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مساحت: شهرستان زاهدان حدود ۳۶۵۸۱ کیلومترمربع مساحت دارد، یعنى ۲/۲۱درصد از مساحت کل کشور را شامل مى‏شود.

جمعیت: جمعیت آن بر اساس آخرین سرشمارى ۴۸۷۰۳۱ نفر و تراکم نسبى آن ۱۳/۳ نفر در هر کلیومتر مربع است یعنى پرجمعیت‏ ترین شهرستان بلوچستان است.

حدود: از شمال شرقى به زابل، از شمال غربى به استان خراسان، از مشرق به کشور هاى پاکستان و افغانستان، از مغرب به استان کرمان و از جنوب به شهرستانهاى خاش و ایرانشهر محدود مى‏شود.

مرکز شهرستان: شهر زاهدان مرکز شهرستان و همچنین مرکز استان سیستان و بلوچستان است که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۶۹متر می باشد. شهر زاهدان در ۶۰  درجه و  دقیقه ۵۳ طول شرقى و ۲۹  درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالى‏واقع است. فاصله‏ زمینى‏آن تاتهران ۱۵۵۵ کیلومتروفاصله هوایى آن تا تهران ۱۱۲۸ کیلومتر است.

رودهاى مهم: لادیز – تَلْخابْ (سِیانْجان)

آب و هوا: آب و هواى شهرستان زاهدان در تابستان معتدل و در زمستان سرد مى‏باشد. بادهاى غربى مدیترانه ‏اى در فصل زمستان موجب ریزش باران پراکنده مى‏شوند. درجه حرارت متوسط شهر زاهدان در سال ۱۳۷۵ و میزان بارندگى سالیانه آن به ترتیب ۱۷/۲درجه و ۷۳ میلى‏متر بوده است که در سطح بلوچستان سردترین شهر و کم باران‏ترین آنها بوده است.

تقسیمات کشورى: شهرستان زاهدان داراى ۲ شهر (زاهدان – میرجاوه)، ۳ بخش (مرکزى – میرجاوه – نصرت‏ آباد) و ۶ دهستان است.
میثم بارانی بازدید : 145 سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مساحت: شهرستان نیکشهر حدود ۲۳۹۳۰ کیلومترمربع مساحت دارد و حدود ۱/۴۵درصد از مساحت کل کشور را شامل مى‏شود.

جمعیت: جمعیت آن بر اساس آخرین سرشمارى ۱۴۸۹۰۱ نفر و تراکم نسبى آن ۷/۲نفر در هر کیلومترمربع است.

حدود: این شهرستان از شمال به شهرستان ایرانشهر، از جنوب به شهرستان چابهار، از غرب به استان کرمان، از شرق به شهرستان سرباز محدود مى‏شود.

مرکز شهرستان:  مرکز شهرستان نیکشهر شهر نیکشهر است که ارتفاع آن از سطح دریا ۵۱۰ متر مى‏باشد. در ۶۰ درجه و۱۳دقیقه طول شرقى و ۲۶ درجه و۱۴ دقیقه عرض شمالى واقع است. فاصله زمینى آن تا مرکز استان ۶۵۳ کیلومتر و تا تهران ۱۹۴۲ کیلومتر است و فاصله هوایى آن تا تهران ۱۳۴۶ کیلومتر مى‏باشد.

رودهاى مهم: کاجو – نیکشهر(کهیر)- فنوج

آب و هوا: آب و هواى شهرستان نیکشهر در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است و بادهاى باران‏ آور موسمى در فصل تابستان و بادهاى باران ‏آور غربى (مدیترانه‏ اى) در فصل زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران مى‏شوند. درجه حرارت متوسط شهر نیکشهر در سال ۱۳۷۵ و میزان بارندگى سالیانه آن به ترتیب ۲۳/۵درجه و ۱۰۳/۵میلى‏متر بوده است.

تقسیمات کشورى: شهرستان نیکشهر داراى ۳ شهر (نیکشهر – قَصْرْقَنْد – فَنوجْ) و ۵ بخش (مرکزى – بنت – لاشار – فنوج – قصرقند) و ۱۶ دهستان است .

میثم بارانی بازدید : 200 شنبه 23 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چرا سیستان و بلوچستان نا امن معرفی می شود؟

در سیستان و بلوچستان لوله کشی گاز وجود ندارد

در سیستان و بلوچستان آب شیرین لوله کشی وجود ندارد

در سیستان و بلوچستان گاز CNG وجود ندارد

در سیستان و بلوچستان سرمایه وجود ندارد

در سیستان و بلوچستان کارخانه وجود ندارد

اما به جای همه این ها در سیستان و بلوچستان

مدیر اخراجی وجود دارد

مدیر دزد وجود دارد

استاندار تبعیدی وجود دارد

گرسنگی و جود دارد

آب شور غیر قابل خوردن به صورت لوله کشی شهری وجود دارد

سیلند 3 کیلویی و 10 کیلویی گاز به ندرت وجود دارد

دزد کمتر از تهران وجود دارد

راهزن کمتر از تهران وجود دارد

فواصل چند صد کیلومتری بین شهرها وجود دارد

پمپ بنزین با بنزین گران وجود دارد


بی پولی به فراوان وجود دارد


و از همه مهمتر


رهبر تبعیدی وجود داشته است


به همین دلیل از پیشرفت سیستان و بلوچستان جلوگیری و مکانی ناامن


معرفی شده تا ترس مسولین تبعیدی به این استان را احاطه کند



به این دلیل استان سیستان و بلوچستان نا امن است


میثم بارانی بازدید : 142 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


مشخصات کلی منطقه

شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۲۴۷۲۹ کیلومتر مربع در منتها الیه جنوب شرقی ایران در کنار آبهای گرم عمان واقع شده است . این شهرستان از شمال به شهرستان های ایرانشهر و نیکشهر از جنوب به دریای عمان از شرق به پکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمز گان محدود است . این شهرستان دارای سه بخش مرکزی ، دشتیاری و پلان است که از لحاظ آب و هوایی با توجه به وضعیت جغرافیایی شهرستان تحت تاثیر جریان های متعددی امنند سیستم (مونسون ) ( باد های فصلی ) شبه قاره هند ، جبهه های استوایی و مرکز کم فشار و جبهه های غربی با منشا مدیترانه ای قرار دارد .

میثم بارانی بازدید : 150 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

برپایی مراسم ازدواج در میان بلوچ های ایرانی کما بیش همچون رسم سال های دور این قوم است و دستکم ۸ مرحله از مراحل عروسی همچنان در میان بلوچ ها به اجرا درمی آید. گرچه اینک به واسطه تغییر وضعیت اقتصادی مراسم ۷ شبانه روزی عروسی بلوچی به برنامه ای ۳ شبانه روزی محدود شده…

اما هنوز پایبندی به سنت ها در آن ملموس و مشهود است. آنچه در ادامه آمده حاصل گفتگوهایی با مردم محلی است که در مناطق مختلفی از بلوچستان که به سرزمین «مکُران» معروف است ساکنند، نظیر شهرهایی چون ایرانشهر، بمپور، سرباز، نیکشهر، چابهار و … .
شاید پیش از آنکه بخواهیم از رسم و رسوم سخنی به میان آوریم لازم باشد بدانیم درباره کجا و کدام مردم می خواهیم صحبت کنیم.

میثم بارانی بازدید : 184 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

آنچه امروز شهر "سراوان" نامیده  می شود، تا سال 1307 شمسی روستای کوچکی به نام "شستون" بوده؛ و "شهرستان سراوان" به مرکزیت شهر "سراوان" یا همان "شستون" قدیمی به محدوده وسیعتری از خود شهر اطلاق می گردد.  مسلما "سراوان" نام یک منطقه در بلوچستان هست، ولی منطقه "سراوان" ازنقطه نظر تاریخی وجغرافیایی در محدوده بلوچستان شرقی قرار دارد. یقین دارم که  دوستان  گرامی از وجود مناطق "جهلاوان" و "سراوان" در بلوچستان شرقی - که اکنون در سیطره جغرافیای سیاسی پاکستان هست- بیش از نویسنده این سطور معلومات دارند.  منطقه ای که هم اکنون" شهرستان سراوان" نامیده می شود در بلوچستان غربی -جغرافیای سیاسی" استان سیستان و بلوچستان" ایران- قرار دارد. صرف نظر از تقسیمات جغرافیایی و سیاسی، آنچه امروز شهرستان سراوان نامیده می شود هیچگاه جزئی از ناحیه تاریخی و معروف "سراوان" بلوچستان (شرقی) نبوده است. همه مردم سالخورده در شستون و نواحی اطراف بر این باورند که نام و اصطلاح "سراوان" بر این "شهرستان" فقط پس از آمدن "دولت"- یعنی قوای رضا شاه پهلوی- به منطقه رایج شده است. پیش از آن هیچ کس از نام "سراوان" برای این منطقه استفاده نکرده است. من حتی یک نمونه چه در دوران کودکی و چه در دوران میانسالی از سالخوردگان منطقه نشنیده ام که قبل از دوران پهلوی از آن به نام  "سراوان" نام برده شده باشد.

میثم بارانی بازدید : 207 شنبه 09 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

علل و نحوه تقسیم بلوچستان


بلوچستان در زمان سلطنت پادشاهان مقتدر ، مطیع حکومت مرکزی ایران بوده است و در دوره هائیکه پادشاهان با یکدیگر نزاع داشته اند یا پادشاه ناتوانی بر تخت سلطنت می نشسته ،آنها مطیع دولت مرکزی نبوده ودم از استقلال می زده اند.

در سال ۱۲۵۴ که دولت انگلیس به افغانستان لشکر کشید. شخصی به نام مهراب خان به نفع افغانها در گردنة بولان جلوی قشون انگلیس را گرفت و انگلیسیها اردویی برای تنبیه مهراب خان به کلات گسیل داشتند و مهراب خان و چهارصد نفر از همراهان او کشته شدند و کلات به تصرف انگلیس درآمد.

در سدة سیزدهم رقابت شدیدی بین انگلیس و روس در ایران وجود داشت . چون انگلیسیها هندوستان را متصرف شدند ، لازم بود تمام راههائیکه دولتهای بزرگ و نیرومند را به هندوستان مربوط می کرد تحت نظر و تصرف خویش بگیرند و یکی از این راهها ، راه جنوب شرقی ایران یعنی عبور از بلوچستان بود .

به هر حال پس از قتل مهراب خان و تصرف کلات ، سند و پنجاب نیز اشغال شد و قدرت انگلیسیها در بلوچستان ازدیاد یافت . پس از تسلط انگلیس ، خوانین بلوچستان حقوق سالیانه ای دریافت می کردند . در سال ۱۸۷۹ انگلیسیها شروع به امتداد راه آهن بلوچستان نموده و شهر کویته  را به عنوان پایگاه مستحکمی در بلوچستان ایجاد کردند.

در زمان سلطنت محمد شاه قاجار ابراهیم خان نامی حکومت بم و نرماشیر گمارده شد . او که مردی لایق و مدبر بود در تعیین مرز بلوچستان ایران و بلوچستان متصرفی انگلیس با مأموران حکومت هند اختلاف نظر پیدا کرد و برای تعیین خط مرز کمیسیونی مرکب از دو نفر ایرانی و چند نفر انگلیسی انتخاب شدند که به نتیجه ای نرسید . علت اختلاف هم قلعه کوهک بود سرانجام در سپتامبر ۱۸۷۱ موافقت اعلام گردید و کوهک جزء ایران در نظر گرفته شد .

پس از جنگ جهانی دوم شبه قاره هند به دو کشور هندوستان و پاکستان تقسیم گردید و منطقه بلوچستان متصرفی انگلیس نصیب پاکستان شد . دولت ایران نیز سرزمین وسیع بلوچستان خود را به چهار شهرستان زاهدان ، ایرانشهر ، سراوان و چابهار تقسیم کرد . در سال ۱۳۲۶ این شهرستانها به همراه خاش و زابل به صورت استان سیستان و بلوچستان در آمد که هم اینک شهرستانهای نیکشهر و سرباز به تعداد آنها افزوده شده است



./منبع: سایت بیابان ها و کویرهای ایران/

میثم بارانی بازدید : 143 شنبه 09 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

موسیقی بلوچستان (مکران و سرحد)


موسیقی بلوچستان (مکران و سرحد) کتابی ۴۰ صفحه ای از دین محمد زنگشاهی… با عناوین؛ تاریخچه مختصر بلوچستان، توضیح در مورد واژه پهلوان، انواع موسیقی بلوچستان، ذکر و غزل صاحبان، تخصیص انواع موسیقی بلوچستان به گروههای مردم، سازهای موسیقی بلوچستان، دستگاهها و مقام های رایج در موسیقی بلوچستان و معادل آنها، سنخیت و همنشینی و نجوای دل سازها از دیدگاه نگارنده، معرفی گروهها و هنرمندان مطرح موسیقی بلوچستان در شهرستان ها، معرفی بهترین و مطرح ترین خوانندگان موسیقی و شعر یا حماسی مکران، برخی شاعران منطقه ی مکران، معرفی برخی از بنیانگذاران قدیمی مکران، نام برخی سازهای موجود در موسیقی ردیف دستگاهی ایران ( سنتی)، سازهای کلاسیک، اسامی گویندگان رادیو زاهدان قبل و بعد از انقلاب، خلاصه داستان پیر چنگی.

مشخصات کتاب———————————————————
تعداد صفحه: ۴۰

ناشر: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سیستان و بلوچستان

——————————————————–————————-

ارتباط با ما

Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com

موقعیت شما

حقوق سایت

کلیه حقوق این سایت ؛ متعلق به جامعه مجازی بلوچستان می باشد

 

و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                                                        با تشکر مدیر وب:میثم بارانی

جامعه مجازی بلوچستان


تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
از آنجا که یک سرویس اطلاعاتی جامعه و کامل در باره بلوچستان و مکران در دنیای مجازی یافت نشد بر آن شدیم تا با لطف الله متعال وبی را با عنوان _ جامعه مجازی بلوچستان _ ایجاد نماییم و از توفیق الله متعال شامل حال ما گردد روز به روز انشالله آن را ارتقاع دهیم این جامعه مجازی محل برای گرد آمدن دوستان و برادران بلوچ می باشد البته استفاده از آن و امکاناتی که انشالله بهزودی به ان اضافه می شود برای همگان قابل استفاده می باشد. دلیل و برهان ما برای ایجاد چنین انجمن و جامعه ای این بود که سوء ظن ها و تفکر و افکار بد را پیرامون بلوچستان عزیز و قوم بلوچ دور کنیم و گام بعدی انشاالله پیوند برادری و برادری بین همه اقوام است .**يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿13﴾حجرات. مدیر وب : میثم بارانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آدرس IP شما
    تماس بامدیریت



    تماس با ما


    دیکشنری آنلاین
    جستجوگر




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    اس ام اس

    اگر همون قدر که ستاره در آسمون هست ماه بود، باز هم آسمون بدون تو سیاه بود !
    موقعیت شما

    لگوی دوستان

    انجمن تخصصی دانشجویان زبان های خارجی

    سایت تفریحی آلاچیق

    ارسال sms رایگان

    آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 273
  • بازدید ماه : 338
  • بازدید سال : 1,079
  • بازدید کلی : 46,212
  • کدهای اختصاصی
    معرفی به دوستان

    مترجم سایت
    چاپ این مطلب

    چاپ این صفحه

    بلوچستان

    برای مشاهده شهر و یا روستای خود  و زوم بر ان روی علامت + کلیک کنید.


    ساعت فلش




    مبدل تاریخ


    دانستنی ها


    محبوب کردن ما


    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس