loading...
جامعه مجازی بـلـوچـسـتـان
آخرین ارسال های انجمن
میثم بارانی بازدید : 246 دوشنبه 15 اسفند 1390 نظرات (1)
براساس مستندات تاریخی نام های این پهنه آبی دریای پارس و دریای کرمان و دریای مِکران بوده است که انگلیسی ها بعد از شکست ایران در برابر روسها در نهایت ضعف قاجار نام این پهنه آبی را به دریای عمان تغییر دادند.طول ساحل این پهنه آبی با کشور عمان درجنوب حدود ۶۰۰ کیلومتر و با فلات ایران در شمال حدود ۱۰۰۰ کیلومتر (ازتنگه هرمز تا سند) است.
از دوران باستان تا بامروز در همه مستندات تاریخی ، جغرافیایی و دایره المعارف های بزرگ جهان آب های جنوب ایران از پیوستگاه اروندرود تا تنگه هرمز به نام خلیج فارس - و از تنگه هرمز تا اقیانوس هند به دریای پارس و نیز دریای مکران یا دریای کرمان شناخته شده بوده است.
"آنچه که در کتیبه داریوش بزرگ به نام دریای پارس نام برده شده، دربردارنده خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تا دهانه خلیج عدن و باب‌المندب است و ساتراپی که در شمال دریای پارس قرار اشته است (از رأس‌الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان امروزه) بنام گرمانیا/کرمان بوده است. ذبیح بهروز براین باور بود که واژه مکران باحتمال زیاد نام تخریبی "کرمان" یا همان "گرمانیا" میباشد


سرزمین مُکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین می باشد که دارای اقوامی دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از سه هزار سال می باشد . بلوچ ها در طول تاریخ از دیدگاه زبان و نژاد تشکیل دهنده بخش اصلی پیکره ایران بزرگ می باشند . حکیم فردوسی بلوچ ها را جزوی از ارتش کیخسرو پادشاه ایران نامیده است . همچنین نام بلوچستان در سنگ نبشته های داریوش بزرگ بر بیستون و تخت جمشید "مکا" یا "مُکران" نوشته شده و از آن به عنوان استان چهاردهم فرمانروایی هخامنشی نام برده شده است (سده ششم پیش از زایش مسیح)

در روزگار دیلمیان، دریای پارس به نام خلیج فارس و دریای مکران، و در روزگار اتابکان پارس به نام خلیج فارس و دریای کرمان، بلوچستان و مکران نامیده می‌شده است. این نام‌گذاری تا زمان زندیه هم معمول بوده است.

اما تغییر نام دریای مکران به نام مجعول دریای عمان، از زمان فتحعلیشاه قاجار و پس از شکست ایران در برابر روس و در نهایت ضعف قاجار با زمزمه انگلیسها آغاز شد.

آنها در کتاب‌های خود که به زبان عربی هم چاپ کردند، به جای دریای مکران و یا دریای کرمان عنوان نادرست و نابجای دریای عمان را جا انداختند. هر چندبزرگ مرد ایرانی امیرکبیر با قدرت و جسارت در برابر این تجاوز آشکار اروپاییان ایستاد، اما پس از او و در در روزگار ناصرالدین شاه قاجار، نه تنها در کتاب‌های عربی، بلکه در کتاب‌های فارسی هم عبارت دریای عمان در کنار دریای مکران درج می‌شد. و این روال تا زمان احمدشاه قاجار هم ادامه داشت.در این راستا ایرانیان سر زمان رضاشاه خواهان باز گشت نام پیشین و تاریخی دریای مکران/کرمان به جای دریای عمان شدند که جنگ جهانی دوم و اشغال ایران از سوی دولتهای بیگانه بویژه انگلستان آن حرکت خفه را کرد.

اما افسوس که با این استنادات تاریخی هنوز در وبهای رسمی و وبلاگها از نام دریای عمان استفاده میشود.آیا وقت آن نرسیده است که حداقل در استان سیستان وبلوچستان که هم مرز این دریای زیبا قرار دارد نام تاریخی آن برده شود تامقدمه ای باشد برای کاربرد عامه آن.

اکنون زمان آن است که ما این پرچم برزمین افتاده را دوباره برافراشته و حق تاریخی و قانونی خویش را از بیگانگان پس گرفته، و بجای نام دروغین و ساختگی "دریای عمان" از نام تاریخی آن که "دریای مکران و یا پارس" میباشد، استفاده کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سیاهنویس در تاریخ 1348/10/11 و 18:16 دقیقه ارسال شده است

سلام گلی همینجوری نمی گم از رو وبلاگت می گم اومدم وبلاگت و تا حدی خوندم اگه دوس داری تبادل لینک کنیم منو با نام مجموعه داستانهای متفاوت لینک کن وبهم خبر بده سه سوت لینکت می کنم راستی یه داستان نوشتم به نام مجازات اونو بخون یه نظر بده ده دقیقه شایدم کمتر وقتتو می گیره خدائیش بخون نظر بده یا علی


کد امنیتی رفرش
ارتباط با ما

Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com Email Icon by Parstools.com

موقعیت شما

حقوق سایت

کلیه حقوق این سایت ؛ متعلق به جامعه مجازی بلوچستان می باشد

 

و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                                                        با تشکر مدیر وب:میثم بارانی

جامعه مجازی بلوچستان


درباره ما
Profile Pic
از آنجا که یک سرویس اطلاعاتی جامعه و کامل در باره بلوچستان و مکران در دنیای مجازی یافت نشد بر آن شدیم تا با لطف الله متعال وبی را با عنوان _ جامعه مجازی بلوچستان _ ایجاد نماییم و از توفیق الله متعال شامل حال ما گردد روز به روز انشالله آن را ارتقاع دهیم این جامعه مجازی محل برای گرد آمدن دوستان و برادران بلوچ می باشد البته استفاده از آن و امکاناتی که انشالله بهزودی به ان اضافه می شود برای همگان قابل استفاده می باشد. دلیل و برهان ما برای ایجاد چنین انجمن و جامعه ای این بود که سوء ظن ها و تفکر و افکار بد را پیرامون بلوچستان عزیز و قوم بلوچ دور کنیم و گام بعدی انشاالله پیوند برادری و برادری بین همه اقوام است .**يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿13﴾حجرات. مدیر وب : میثم بارانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آدرس IP شما
    تماس بامدیریت



    تماس با ما


    دیکشنری آنلاین
    جستجوگر




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    اس ام اس

    اگر همون قدر که ستاره در آسمون هست ماه بود، باز هم آسمون بدون تو سیاه بود !
    موقعیت شما

    لگوی دوستان

    انجمن تخصصی دانشجویان زبان های خارجی

    سایت تفریحی آلاچیق

    ارسال sms رایگان

    آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 70
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 284
  • بازدید ماه : 349
  • بازدید سال : 1,090
  • بازدید کلی : 46,223
  • کدهای اختصاصی
    معرفی به دوستان

    مترجم سایت
    چاپ این مطلب

    چاپ این صفحه

    بلوچستان

    برای مشاهده شهر و یا روستای خود  و زوم بر ان روی علامت + کلیک کنید.


    ساعت فلش




    مبدل تاریخ


    دانستنی ها


    محبوب کردن ما


    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس